Convorbire între Părintele Lendger și Eugen Ionescu (Antidotes, Gallimard, 1977, p. 241-248); Traducere: Maria-Cornelia Oros
Eugen
Ionescu: Ceea ce mi se pare scandalos este faptul că Biserica pare că
vrea să se aneantizeze în Istorie, în asemenea măsură se teme de a fi în
afara Istoriei. Este aberant, pentru că rolul său este într-adevăr de a
fi în afara Istoriei, de a conduce lumea, Istoria, spre cel Veşnic, de
aceea ea trebuie să ridice Istoria în supra-Istorie, trebuie să ofere
tehnicile rugăciunii şi ale contemplaţiei. Acum ea pare să nu mai facă
altceva decît politică şi demagogie. Biserica nu vrea să-şi piardă
clientela, ci să-şi cîştige şi alţi clienţi. Este aici un semn de
secularizare cu adevărat dezolant. Omul are nevoie astăzi tocmai de o
insuliţă care să nu fie dusă de vînturile Istoriei, care să reziste la
furtuni, care să nu fie temporală. Adică tocmai ceea ce Biserica nu mai
vrea, nu mai poate, nu mai ştie, nu mai încearcă să dea sau să propună.
Părintele Lendger: Dar nu credeţi că Iisus şi primii creştini, erau, ei înşişi, în temporalitate?
Eugen
Ionescu: Împărăţia lui Dumnezeu nu e din lumea aceasta. Istoria trebuie
depăşită, Istoria este pierzanie, este haotică, fără orientare
supranaturală. Deopotrivă în temporalitate şi în atemporalitate,
Biserica trebuie să indice temporalului calea spre extra-temporal.
P. Lendger: Dacă înţeleg bine, dv. aveţi impresia că, în evoluţia ei, Biserica actuală se secularizează?
Eugen
Ionescu: Da, ea face concesii lumii, concesii substanţiale,
fundamentale, totale. Lumea se pierde, Biserica se pierde în lume. Dacă
Biserica ar întinde mîna lumii, lumea ar trebui să meargă spre Biserică,
dar în fapt Biserica singură se îndreaptă spre lume şi se pierde în
lume, în Istorie, în politică. Nu-mi plac preoţii care fumează pe
stradă, se foiesc, aşa, cu mîinile în buzunare, cu părul lung, aşa-zişii
stîngişti, sînt prinşi în tumultul lumii. Nu mă mai duc la biserică de
cîtva timp, nici la Notre-Dame des Champs. Preoţii sînt proşti,
mediocri, stîngişti, mici burghezi. L-am auzit pe un preot spunînd în
biserică: „Să fim veseli, să ne strîngem mîna sau laba, Iisus vă
adresează un jovial Bună ziua”. În curînd, pentru împărtăşanie, pentru
Pîinea şi Vinul comuniunii se va instala un bar. Se vor servi
sandviciuri şi vin de Beaujolais. Asta mi se pare un lucru de o prostie
extraordinară, de o aspiritualitate totală. Fraternitatea nu este
mediocritate, nici tovărăşie. Avem nevoie de extra-temporal, ce este
religia fără sacru? Nu ne mai rămîne nimic, nimic solid. Totul este acum
mişcător, în timp ce noi avem nevoie de o stîncă.
P. Lendger: Aveţi impresia că Biserica a pierdut sensul rugăciunii, că preoţii au pierdut sensul rugăciunii?
Eugen
Ionescu: Absolut! Sensul rugăciunii, sensul meditaţiei, sensul
contemplaţiei, sensul metafizicii, sensul misticii. Toate acestea s-au
pierdut. S-au risipit. Nu mai îndrăznim să mai vorbim despre Dumnezeu.
Am auzit, acum cîtva timp, la televizor, un preot care vorbea despre o
carte scrisă de el. O carte absolut uimitoare prin faptul că acest preot
— pe care l-aş considera idiot — nu voia să vorbească despre Dumnezeu.
El nu vorbea decît despre Fiul şi nu despre Tatăl. Spunea că Dumnezeu
este un naufragiat. Sărman preot, el însuşi de fapt naufragiat. Un anume
Cardonnel. Înţelegea de altfel foarte rău mesajul lui Hristos. Acest
preot era un imbecil spiritual, iar cartea sa în mod deliberat
antimetafizică, antimistică. Biserica face astăzi tot ce poate ca să fie
acceptată de marxism, de comunism. In noua Biserică politica o ia
înaintea spiritualului. La Sacre-Coeur la Paris, în 1971, în timp ce în
alte părţi se celebra centenarul Comunei, un preot a vrut să facă o misă
în memoria unui episcop ucis de comunarzi. „Creştinii” de stînga au
pătruns în Biserică şi l-au împiedicat. Atunci ce mai este mila şi
iertarea duşmanilor noştri? Au existat acum cîţiva ani oameni care
trăiau în comun, pentru a se cunoaşte şi a se iubi. De fapt, ei
organizau orgii. Nu sînt împotrivă. Erotismul poate fi o cale de
apropiere. Dar ei nu se gîndeau la rugăciune, la contemplaţia în comun.
Toate comunităţile de acest fel au sfîrşit de altfel prin scandaluri şi
catastrofe, prin eşecuri. Biserica se aranjează de aşa manieră încît să
fie acceptată de orice fel de stat; Bisericii îi este atît de frică de
marxism, încît s-a predat cu totul marxismului! Şi marxismul este acum
mult mai religios decît Biserica.
P. Lendger: Numai că el nu are dimensiunea divină.
Eugen
Ionescu: Ba da, el a păstrat anumite mituri: paradisul pierdut,
fraternitatea, omul transfigurat, depăşirea Istoriei, tot felul de
mituri degenerate, degradate în ideologie.
P. Lendger: Asta este: degradate şi lipsite de dimensiunea spirituală.
Eugen
Ionescu: Dar unde mai găsiţi dv. această dimensiune spirituală?
Îndrăznesc să vă spun că ea nu se mai află nici în Biserică. I-am
ascultat pe noii creştini, l-am văzut pe noul preot. Au pierdut cu toţii
orice dimensiune metafizică. Îşi astupă urechile dacă încerci să le
vorbeşti despre metafizică, despre contemplaţie. Lucrul e grav.
Contemplaţia este esenţială. În aşa măsură a intrat Biserica în Istorie
încît se confundă total cu Istoria: dreptate, libertate (ce fel de
dreptate, ce fel de libertate?), egalitate, mai întîi graţie drapelului
albastru, alb şi roşu — şi apoi îndată, drapelului roşu.
P. Lendger: Dumneavoastră, vă consideraţi un creştin?
Eugen Ionescu: Da, da. Un creştin, un creştin rău, dar totuşi creştin.
P.
Lendger: În opera dv. teatrală, in limbajul dv. de scriitor, credeţi că
este posibilă denunţarea acestei pierderi a dimensiunii metafizice a
Bisericii şi propunerea unui mod nou sau a unuia vechi, mai tradiţional?
Eugen
Ionescu: în ultima mea piesă, Ce formidable bordel, sau în Les
Chaises, e vorba despre Dumnezeu într-o manieră atît de evidentă încît
nimeni nu şi-a dat seama.
P. Lendger: Posibil, dar nu e oare prezentat ca într-un gol, nu apărând, ci ca întrebare esenţială?
Eugen Ionescu: El este întrebarea esenţială. Nu poate fi decît interogaţia esenţială.
P. Lendger: Şi continuaţi să puneţi această întrebare?
Eugen Ionescu: Nu fac decît asta. Şi faptul e atît de evident, încît este normal, de fapt, ca nimeni să nu-şi dea seama.
P. Lendger: Dar, cred că faptul acesta este resimţit de mulţi oameni.
Eugen
Ionescu: Opera lui Samuel Beckett este un apel permanent la Dumnezeu,
este un apel precis, un S.O.S. Atît de evident este faptul acesta, încît
nici nu a fost sesizat. Nu s-a vrut ca faptul acesta să fie văzut.
Dar En Attendant Godot este tocmai speranţa zilnic dezamăgită, zilnic
reînnoită. În admirabila carte care se numeşte Le Depeupleur personajele
încearcă să urce la lumină şi nu sînt decît nişte larve pentru că nu
pot atinge această lumină. În Fin de partie, Ham şi Clov tînjesc, sînt
bolnavi de absenţa lui Dumnezeu. „Ticălosul, nu există”, spune Ham. Nu e
vorba decît despre Dumnezeu. Dar noi, mai cu seamă, nu trebuie să o
spunem, nu trebuie să o ştim, să o observăm. Regizorul lui Beckett,
Roger Blin, încearcă prin toate mijloacele să-i înşele pe oameni, pe
spectatori. S-ar zice că trebuie să-l credem, că e vorba de altceva, dar
despre ce?
P. Lendger: Roger Blin este mai degrabă un adversar al Bisericii.
Eugen
Ionescu: Este împotriva Bisericii; atunci de ce a montat Beckett?
Trişează cu autorii, trişează şi cu el însuşi. Acum, însă şi oamenii
Bisericii sînt împotriva lui Dumnezeu. Una din cărţile cele mai
importante ale lui Beckett se numeşte Ulnnomable. Nenumitul este
Dumnezeu. Cînd îl numim, Dumnezeu fuge, pentru că este cel care nu poate
fi numit. El este în spatele scenei, în acel gol, cum spuneţi dv.,
chestiune de cuvinte. Dumnezeu este. El nu există, El este. El există
prin Iisus Hristos. Sau Dumnezeu este şi atunci literatura nu are nici o
semnificaţie, sau El nu este, şi atunci literatura nu are nici o
semnificaţie.
P. Lendger: Deci, în toate cazurile ea nu are
nici o semnificaţie, şi totuşi pentru dumneavoastră, Dumnezeu este şi
sînteţi şi un creator, un scriitor, un autor.
Eugen Ionescu:
Vreau să spun că fără Dumnezeu literatura nu are nici un sens, nici o
importanţă. Şi dacă Dumnezeu există e mai bine să faci altceva decît
literatură.
P. Lendger: Vreţi să spuneţi că pentru cineva care
e convins că Dumnezeu este, rugăciunea şi contemplaţia sînt singura
cale posibilă. Dar nu credeţi că este inevitabil ca această lume, care
într-un anume fel îl alungă pe Dumnezeu prin materialitatea ei, prin
ritmul ei de viaţă, să aibe consecinţe asupra Bisericii înseşi?
Eugen
Ionescu: Da, adică lumea are atît de grave, de dure consecinţe asupra
Bisericii, încît Biserica se pierde în ea, se pierde în lume. Astfel, eu
regret enorm că nu vă văd în sutană, regret că Biserica se ascunde, că
nu mai îndrăzneşte să se arate ca atare: neclintită, nemişcată, imagine
şi simbol al eternităţii.
P. Lendger: Sînteţi scriitor, vă
adresaţi unor cititori, sau unor autori, sau unor spectatori, utilizaţi
un limbaj. Credeţi că Biserica, preoţii, pot să-L vestească pe Dumnezeu
astăzi în acelaşi limbaj de acum un secol? Există totuşi o evoluţie a
literaturii.
Eugen Ionescu: Preoţii nu se pot adresa lumii
decît într-un limbaj care nu este limbajul veacului, un limbaj sacru.
Dar limbajul pe care-l vorbesc ei nu este un limbaj sacru. Este cel al
timpului, al societăţii, al efemerităţii. Trebuie căutat mijlocul de a
regăsi un limbaj sacru, căci există imuabil şi în limbajul modern.
Cuvintele: mister, mistică, credinţă, rit nu s-au schimbat. Sînt și
gesturi ceremoniale care nu se pot schimba. Euharistia rămîne
Euharistie. Comuniunea se face cu Dumnezeu şi nu între oameni fără
transcendenţă; trebuie să ne gîndim la transcendenţă, ea este
esenţialul. Comunitatea Bisericii nu este o comunitate socială,
fraternitatea în Dumnezeu nu este colegialitate sau tovărăşie. Nu-i poţi
iubi pe oameni decît dacă ei îl au pe Dumnezeu în ei. Trebuie să existe
această ruptură evidentă cu Istoria şi apoi această înfruntare a
Istoriei. Dar Biserica nu mai înfruntă Istoria, ea se vinde. Istoriei.
Nu mai auzim vorbindu-se de contemplaţie, totuşi este singura cale ce
duce la Dumnezeu. Ni se vorbeşte despre dreptate socială în locul
iubirii frăţeşti, de libertate, de egalitate şi de alte prostii. De
altfel,vedeţi, cu cît se vorbeşte mai mult de libertate, cu atît există
mai puţină libertate. Cu cît se vorbeşte mai mult de egalitate, cu atît
există mai puţină egalitate.
P. Lendger: Înţeleg ce spuneţi şi
văd că sînt multe lucruri de reţinut şi care mi se par adevărate. Dar
cred — şi spun asta nu pentru a mă apăra ci pentru a vă urmări pînă în
pînzele albe — cred că preotul de azi este un om care trebuie să
comunice un mesaj ce aparţine în întregime eternităţii, transcendent
oricărui lucru, care este Dumnezeu, şi ca atare Inaccesibilul,
Nenumitul, dar el trebuie să rostească într-un asemenea mod încît să
poată fi înţeles şi primit de oameni.
Eugen Ionescu: E
justificarea tuturor predicilor dv. Pe Dumnezeu nu-l putem înţelege, în
Dumnezeu trebuie să credem. Tindem spre inaccesibil. Nu putem face
inaccesibilul accesibil. Nu putem numi nenumitul. Această realitate nu
este realistă. Preoţii nu se mai folosesc de limbajul Celui Veşnic. De
exemplu, cînd ne vorbesc de dreptate, nu ne vorbesc de dreptatea
trans-istorică, ci de cea a tribunalelor. Dreptatea lui Dumnezeu nu e
dreptatea oamenilor. Fratele meu nu este tovarăşul meu.
P.
Lendger: Presupun că sînteţi convins că marea criză a epocii actuale
este una spirituală: sau lumea se revarsă într-un materialism pur şi
simplu care ne face să rămînem la suprafaţa omului, sau dimpotrivă
redescoperă profunzimile omului. Pentru dv., alegerea e făcută.
Eugen Ionescu: Da, pentru mine ea e făcută.
P. Lendger: Pentru dumneavoastră omul l-a ucis pe Dumnezeu. Biserica l-a ucis pe Dumnezeu?
Eugen Ionescu: Biserica a făcut totul ca omul să se piardă în Istorie.
P. Lendger: Vorbiţi despre Biserica catolică. Dar există deopotrivă şi Bisericile ortodoxe.
Eugen
Ionescu: Da, dar acolo e altceva. Biserica catolică a început de mult
să înlocuiască metafizica prin morală şi catolicismul era de mult timp
pe cale de a se pierde în lume. Şi dacă există o absenţă a contemplaţiei
şi o absenţă a metafizicii în lumea modernă, aceasta se datorează în
mare parte catolicismului, istoricizării catolicismului.
P. Lendger: Aveţi impresia că Biserica ortodoxă a păstrat mult mai multă puritate?
Eugen
Ionescu: Da, o puritate pe care catolicismul a pierdut-o. Biserica
ortodoxă, deşi a dat cezarului ce este al cezarului, deşi a acceptat
aparent Istoria, a rămas în afara Istoriei. Ea n-a declarat niciodată
război Istoriei, nu s-a amestecat în Istorie, a coexistat. A găsit
întotdeauna acomodări cu secolul, niciodată cu cerul. Biserica catolică
găseşte acomodări cu cerul. Rămîne în Biserica ortodoxă ceva insolit,
ceva ascuns, pur, imuabil şi uneori mi-e dor să trăiesc în Rusia sau în
Polonia. Cînd citesc Temoignage chretien sau La Croix, (ziare catolice,
n.tr.) sînt consternat. Nu am găsit decît articole politizate.
P.
Lendger: Am reflectat ascultîndu-vă la diferenţa care există între
Biserica catolică și Biserica ortodoxă. Biserica Occidentului şi
Biserica Orientului: Biserica Orientului este o Biserică care s-a
închinat mai mult decît cea catolică cezarului; şi în acelaşi timp a
rămas în mai mare măsură fidelă sieşi decît Biserica catolică.
Eugen
Ionescu: Da, s-a închinat cezarului, dar a rămas separată de cezar.
Eram foarte tînăr, eram în România. Am fost botezat în Biserica
ortodoxă, dar cum am venit în Franţa de cînd aveam un an, am fost la
catehism în Franţa şi am fost crescut ca un catolic, iar la 13 ani şi
jumătate, cînd m-am întors la Bucureşti, m-am dus la Biserica ortodoxă.
Pe la 18 ani am simţit o nevoie ceva mai presantă de a găsi ceea ce
numim Dumnezeu şi am văzut un călugăr atonit (venea de la Muntele
Athos). M-am mărturisit lui; acesta m-a întrebat: „Te ascult, ce doreşti
să-mi spui?”— „Părinte, am făcut fapte înfricoşătoare”— „Da, bine, asta
nu mă interesează.” Am vrut să i le spun. — „Da, da, înainte de a-mi
spune ce ai făcut, spune-mi în ce crezi?” — „Dar, nu ştiu, aş vrea şi eu
să ştiu.” — „Ei bine, acesta e lucrul cel mai important; că ai făcut nu
ştiu ce, că ai omorît, că ai săvîrşit incest, că ai furat, toate astea
sînt lucrurile acestei lumi şi n-au nici o importanţă. Trebuie să crezi,
asta e totul.”
P. Lendger: Mă simt aproape de acest călugăr.
Cred în ceea ce aţi spus adineauri, că Biserica catolică a transformat
mistica în morală, în vreme ce esenţialul, miza acestei lumi, este
credinţa; sînt convins într-adevăr că Biserica ortodoxă a păstrat
această credinţă, de altfel, poate chiar graţie regimului în care
trăieşte.
Eugen Ionescu: Regimului în care a trăit: ea a
trăit sub otomani, a trăit sub toate regimurile, cu episcopi lacomi, cu
voievozi care mergeau la război, omorau mulţi oameni şi apoi construiau
biserici, pentru care morala conta puţin. Şi atunci, am impresia că de
secole catolicismul se pierde în lume, că este desfigurat. Lumea l-a
desfigurat deşi el ar fi trebuit să transfigureze lumea.
P. Lendger: Şi ce i-aţi spune unuia ca mine, care este preot în această epocă şi care crede?
Eugen Ionescu: I-aş spune: ce căutaţi la mine îmbrăcat în civil?
P. Lendger: Asta e tot? Mi-aţi putea spune să cred!
Eugen
Ionescu: Asta este, şi fiţi ceva inacceptabil, neaşteptat, nu din acest
veac, puneţi-vă o sutană! Ce e cravata asta? Sînteţi ca toată lumea. Eu
am nevoie de cineva care să fie în afara lumii, în lume dar în acelaşi
timp în afara lumii.
inliniedreapta
https://reflectiicotidiene.blogspot.com Fiecare dintre noi are aproximativ 60.000 de gânduri pe zi. Iar toate aceste gânduri ale noastre produc consecinţe, pentru că fiecare gând este de fapt o energie pe care o lansăm în Univers şi nu doar în direcţia dorită, ci în toate direcţiile. Energia emisă de gândurile noastre îşi caută apoi, în drumul ei, o altă energie cu care să vibreze la unison, după principiul „ceea ce se aseamănă se adună”.
Translate
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Sper sa putem comenta impreuna