Ziarul Financiar a început săptămâna aceasta o campanie
referitoare la modul în care vor fi gestionate cele 195 de miliarde de
lei (45 mld. euro) pe care Guvernul estimează să le strângă în anul 2012
la bugetul consolidat, după cum indică proiectul legii bugetului.
Site-ul www.zf.ro/buget-2012 va fi dedicat acestei teme, iar în fiecare
zi ZF va încerca să vadă spre ce trebuie îndreptaţi banii, care sunt
sursele de risipă, cum ar trebui construit bugetul pentru a atinge un
deficit zero, dar şi ce spun oamenii de afaceri despre cum se cheltuie
banul public în România.
Una dintre primele teme din cadrul campaniei
bugetul în 2012 a abordat problema impozitelor şi taxelor plătite de
angajaţi şi de angajaori în fiecare an. Astfel, un angajat cu un salariu
mediu net lunar pe economie de 1.400 de lei plăteşte statului, anual,
contribuţii şi taxe de 15.000 de lei, adică atât cât o jumătate de Dacia
Logan.
"Un nivel mai redus al CAS şi al TVA ar creşte nivelul de încasări"
sau "taxele pe salarii sunt prea mari, iar munca este impozitată prea
mult", au spus ieri pentru ZF mai mulţi antreprenori români care au
comentat pe tema impozitelor şi taxelor plătite în fiecare an.
"Cel mai tare ne deranjează că nu avem o administraţie eficientă, un
sistem judiciar corect, un sistem sanitar decent şi, mai nou, nici un
sistem de învăţământ adaptat la noile cerinţe ale pieţei muncii", spune
Marcel Bărbuţ, proprietarul producătorului de materiale de construcţii
AdePlast.
Antreprenorul român, care conduce o companie cu afaceri de 30,3 mil.
euro în 2010, spune că deşi orice companie sau persoană fizică îşi
doreşte să plătească un impozit sau o contribuţie la stat cât mai mică,
problema nu este neapărat cât se plăteşte, ci ce se face cu aceşti bani.
"Nu trebuie să fii un auditor senior din Big 4 ca să realizezi pe
unde şi cum se scurg banii publici prin mecanisme brevetate de atâtea
guverne în atâţia ani : firme de apartament care câştigă şi când au şi
când nu au concurenţă, unici participanţi, spargerea bugetelor în bucăţi
mai mici pentru atribuire directă", explică şi Dragoş Dinu, singurul
executiv român care a dus o companie (A&D Pharma) pe bursa din
Londra.
Dinu, partener al Link Resource, companie de consultanţă specializată
pe zona de sănătate, spune că statul trebuie să se decidă în ce anume
investeşte (în funcţie de ROI - rata rentabilităţii investiţiilor) dacă
are într-adevăr nevoie de bunurile şi serviciile pe care le cumpără,
dacă are nevoie de întregul aparat administrativ care ar putea fi redus
pe termen scurt, mediu şi lung prin investiţii în informatizare, şi cum
reduce fenomenele de contrabandă şi muncă la negru.
Un calcul făcut de ZF arată că pentru a da angajatului 1.400 lei
lunar, angajatorul plăteşte statului încă 1.000 de lei lunar -
contribuţii sociale şi taxe. Deci, cheltuiala sa totală lunară pentru a
plăti un salariu de 1.400 lei net lunar este de 2.400 de lei. La acest
salariu, virează statului anual 12.000 de lei.
Statul nu a auzit de sistemul "performanţă-recompensă"
"Cred că taxele pe salarii sunt prea mari, iar munca este impozitată
prea mult. La polul opus, taxele şi impozitele pe profit şi dividende
sunt rezonabile. Toate acestea trebuie văzute însă într-un context
comun", spune Filip Schwartz, acţionarul majoritar şi directorul
executiv al Otter Distribution, unul dintre cei mai mari retaileri de
pantofi din România, cu afaceri de 15,4 mil. euro în 2010.
El mai dă exemplul unei taxe pe proprietate aplicată companiilor de
circa 1,5%. "Este normal să plăteşti dacă primeşti şi servicii pe
măsură, însă în cazul acestei taxe, trebuie să o plătim chiar dacă nu
există infrastructură pentru drumuri, pentru canalizare sau pentru
curent. Înţeleg să plătim însă pe servicii, nu degeaba".
În ultimii zece ani doar Ministerul Transporturilor a avut la
dispoziţie 20 de miliarde de euro, dar autostrăzile lipsesc în
continuare, iar unele drumuri naţionale folosite şi de marii exportatori
arată mai rău ca acum 20 de ani. Şi toate acestea se întâmplă pentru că
nimeni nu a fost tras la răspundere, pentru că nimeni nu şi-a asumat cu
semnătură, nume şi prenume întocmirea unor bugete nerealiste sau
cheltuirea banului public fără rezultat. La puţin timp după ce a preluat
Ministerul Transporturilor, Anca Boagiu spunea că Transporturile au
avut întotdeauna bani, dar că nu s-a făcut nimic din "ignoranţă,
nepăsare, neştiinţă sau rea-voinţă". La Ministerul Transporturilor s-au
aflat în ultimii zece ani Radu Berceanu (PDL), Ludovic Orban (PNL),
Gheorghe Dobre (PDL) sau Miron Mitrea (PSD)
"La stat lucrurile nu se judecă în termeni de
performanţă-recompensă", afirmă Marcel Bărbuţ referindu-se şi la
salariile din administraţia publică.
"Sistemul încurajează tinerii să pătrundă în administraţie nu prin
salariile oferite, ci prin potenţialul de a-şi rotunji veniturile prin
tot felul de mijloace, care nu au legătură cu performanţa, ci cu
influenţa postului".
Taxe prea mari, colectare defectuoasă
Florin Panea, omul de afaceri român care deţine cel mai mare retailer
local de încălţăminte şi produse de marochinărie, Leonardo, spune că
nivelul de colectare a taxelor este foarte slab. "Circa 30% din totalul
agenţilor economici plătesc taxe, restul nu declară venituri. Acest
lucru nu este corect".
Omul de afaceri bihorean, care a pus bazele unei companii care în
perioada de boom avea afaceri de peste 100 de milioane de euro, crede că
din puţinii bani colectaţi la buget se fac investiţii inutile şi
neproductive "pentru a uşura fenomenul de «sifonare» care oricum
funcţionează din plin".
Leonardo a intrat în insolvenţă în a doua parte a anului 2009 cu datorii de peste 100 de milioane de euro.
De aceeaşi părere ca şi Florin Panea este şi Dragoş Petrescu,
proprietarul lanţului de restaurante City Grill şi administratorul
restaurantului Caru' cu Bere. El crede că taxele prea mari descurajează
colectarea.
"Un nivel mai redus al CAS şi al TVA ar creşte nivelul de încasări."
Petrescu, unul dintre cei mai cunoscuţi şi activi antreprenori români
din domeniul restaurantelor, crede că nu vom vedea însă o reducere a
taxelor şi impozitelor în 2012 din cauza presiunilor venite din partea
FMI, deşi atât în cazul TVA, cât şi în cazul CAS suntem campioni. "Este
bine însă că există aceste presiuni pentru că organismele internaţionale
sunt singurele care mai fac guvernul să reacţioneze."
El mai spune că sistemul de colectare este defectuos, iar taxele prea
mari fac ca micii antreprenori să fie greu de determinat să plătească.
"Ei nu plătesc deloc."
Tot despre colectare vorbeşte şi Tudor Furir, directorul general al
importatorului de băuturi alcoolice Pernod Ricard România, unul dintre
cei mai mari jucători din acest segment. "Marea resursă neexploatată în
România cred că este partea de colectare. Potenţialul de colectare este
mai mare cu câteva zeci de procente." Şeful importatorului mai spune că
nu este normal ca numărul de angajaţi din sectorul de stat să fie atât
de mare, cu atât mai mult cu cât mediul privat şi-a reglat afacerile din
mers.
"Transparenţă există la nivel general, însă lipsesc detaliile şi
explicaţiile unde se duc banii. Mi se pare că bugetul este construit pe
nişte promisiuni optimiste şi nu ştiu dacă banii se vor şi colecta.
Personal, aş vrea să ştiu care sunt sursele acestui buget (veniturile -
n.red.) şi cum evoluează partea de colectare vizavi de fiscalitate. E
uşor să pui pe hârtie un buget. Important este să-l duci la capăt", mai
spune Tudor Furir.
ziarul financiar
https://reflectiicotidiene.blogspot.com Fiecare dintre noi are aproximativ 60.000 de gânduri pe zi. Iar toate aceste gânduri ale noastre produc consecinţe, pentru că fiecare gând este de fapt o energie pe care o lansăm în Univers şi nu doar în direcţia dorită, ci în toate direcţiile. Energia emisă de gândurile noastre îşi caută apoi, în drumul ei, o altă energie cu care să vibreze la unison, după principiul „ceea ce se aseamănă se adună”.
Translate
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Sper sa putem comenta impreuna