Companiile din industria alimentara risca profituri mai mici sau
chiar faliment din cauza continuarii tendintei de scadere a cererii,
fenomen survenit si de pe urma scumpirii carburantilor. In acelasi
timp, companii din industria petroliera inregistreaza profituri
record, desi se confrunta cu aceeasi problema: diminuarea consumului.
Industria alimentara este dublu marcata – de cererea precara si
de concurenta dura intre producatori si distribuitori – fiind puternic
afectata solvabilitatea companiilor din sector.
Astfel, in
ultimii 3 ani, circa 40% din volumul insolventelor pe rol din Romania au
provenit din comertul cu ridicata si distributie si comertul cu
amanuntul, in conditiile in care aceste sectoare inregistreaza
aproximativ 34% din companiile active la 30 iunie 2011 (310.787 raportat
la totalul firmelor active 913.606), se arata intr-un studiu al Coface.
Cu
toate acestea, in perioada ianuarie-septembrie 2011, comparativ cu
aceeasi perioada a anului anterior, numarul insolventelor inregistrate
in cele doua sectoare a cunoscut o usoara scadere, de 7,35% (5.508 fata
de 5.945).
Cresterea anuala a preturilor pentru produsele
alimentare a inregistrat o dinamica superioara comparativ cu produsele
nealimentare incepand cu a doua jumatate a anului anterior, in special
din cauza cresterii TVA si a pretului combustibililor, au mai spus
reprezentantii Coface.
Pe de alta parte, Petrom a realizat in primele 9 luni din acest an cel mai bun rezultat financiar din
istoria post-privatizare a companiei. In plina criza economica,
compania a realizat un profit dublu fata de anul trecut, de 2,921 mld.
lei (694,5 mil. euro).
Cum au reusit austriecii care detin
compania aceasta performanta? In esenta, au inchis definitiv rafinaria
Arpechim Pitesti, care genera pierderi, au mai taiat din alte costuri si
au mizat puternic pe pretul carburantilor. Altfel spus, au extras
petrol ieftin din Romania si Kazahstan si l-au vandut la preturi
occidentale.
Pe fondul scaderii cererii locale, produsele alimentare au suferit in ultimii 3 ani o contractie mai puternica decat cele nealimentare,
din punctul de vedere al volumului cifrei de afaceri. Astfel, cifra de
afaceri a comertului cu amanuntul a scazut cu 11% in primul trimestru
din 2011 (revenind aproape de nivelul din 2005), 9% in al doilea
trimestru si 6,5% in cel de-al treilea, continuand tendinta
descrescatoare de la sfarsitul anului 2008.
Romania continua sa
importe de aproape 4 ori mai multe produse alimentare (in special
mancare, bauturi si tutun) decat sa exporte. In ultimii 3 ani, deficitul
comercial al produselor alimentare a inregistrat o scadere pe fondul
diminuarii cererii interne si reducerii ponderii produselor premium in
cosul de consum (factori ce au influentat negativ importurile) si in
conditiile deprecierii monedei nationale si costurilor de productie
locala scazute (factori care au influentat pozitiv exporturile).
In
viitorul apropiat, este probabil ca balanta sa incline in favoarea
importurilor, pe fondul unei reveniri usoare a consumului intern si
franarii exporturilor din cauza standardelor de productie europene, care
sunt partial indeplinite de producatorii locali.
Tendinte pe plan mondial
Industria
alimentara, dupa ce iesise cu bine din criza anului 2009, a trebuit sa
faca fata pietelor in crestere, din iunie 2010. Preturile alimentelor au fost
afectate pe plan mondial si mai ales in economiile emergente.
Fenomenul
a fost exacerbat de aversiunea in crestere fata de risc in randul
investitorilor si de lichiditatea abundenta la nivel mondial, se arata
in studiul Coface. Aceasta tendinta apasa asupra marjelor de industrie
din sector. Incetinirea economiei Statelor Unite si a zonei euro,
impreuna cu efectele dezastrului nuclear din Japonia, au tensionat
relatia dintre marile companii si retaileri. Profiturile companiilor
mici si mijlocii au scazut, deoarece creditul a fost acordat tot mai
greu in economiile avansate.
Preturile produselor agricole de baza au crescut, devenind o clasa de active in sine.
Cu exceptia orezului, intre august 2010 si august 2011, toate produsele
au inregistrat castiguri, variind de la +15% pentru produsele din carne
si lactate, pana la +26% pentru cereale si +50% pentru zahar.
Datorita
perspectivelor de productie peste asteptari, tendinta descendenta
indicata inca din august anul trecut nu ar trebui sa se extinda. In
plus, fata de speculatiile apasatoare, tot mai multi factori au
contribuit la aceasta crestere la nivel mondial. Cererea este in
crestere, sprijinita de extinderea claselor de mijloc in economiile
emergente, insotita de obiceiurile lor alimentare in schimbare.
Alti
factori care au destabilizat productia si au impulsionat volatilitatea
preturilor sunt conditiile meteorologice nefavorabile, bolile
devastatoare, vanzarile de terenuri puterilor emergente de catre guverne
in detrimentul culturilor locale si lipsa de transparenta cu privire la
stocuri.
Companiile mici si mijlocii in economiile avansate, cele mai vulnerabile
In
contextul actual, marjele si profiturile companiilor vor fi mai mult
sau mai putin sub presiune, in functie de capacitatea lor de a trece la preturi mai mari pentru clientii lor en-gros si cu amanuntul.
Companiile mici si mijlocii sunt inferioare gestionarii volatilitatii
costurilor, in comparatie cu marile grupuri internationale, ce pot
beneficia de contracte cu acoperirea riscurilor si sunt extrem de
flexibile cu privire la imbunatatirea productivitatii.
Cu
toate acestea, avand in vedere marjele confortabile atinse de
companiile de produse alimentare, orice impact este posibil sa ramana
marginal. "Reducerea cheltuielilor de consum in economiile avansate este
compensata de impulsul cunoscut in pietele emergente", spun oficialii
Coface.
Spre deosebire de marile grupuri, prezenta indeosebi
locala a companiilor mici si mijlocii de produse alimentare releva
faptul ca acestea se confrunta fie cu o dezvoltare slaba in multe
economii avansate, fie cu recesiunea in tarile periferice ale zonei
euro.
In economiile emergente in care companiile mici lucreaza
impreuna cu marile grupuri internationale, acestea vor beneficia de
cheltuieli dinamice de consum, dar va trebui sa faca fata unui risc de
supraincalzire care le-ar putea slabi.
Se
estimeaza ca in semestrul al doilea din 2011 si in 2012, preturile
produselor agricole de baza vor ramane ridicate in ciuda faptului ca,
incepand cu august 2011, acestea au intrat pe o tendinta de scadere, la
care se adauga si incetinirea preconizata a economiei mondiale. Tendinta
va fi sprijinita de lichiditatea abundenta la nivel mondial si intarita
de politica monetara expansionista a Statelor Unite.
Deoarece
este foarte posibil ca micile structuri sa se confrunte cu dificultati
in finantarea investitiilor, consolidarea sectorului alimentar are
tendinta sa continue, in timp ce accesul catre creditele bancare ramane
problematic. Cu siguranta, aceasta situatie va conduce la o crestere a falimentelor in randul celor mai fragile companii.
Incepand cu ianuarie 2011, gradul incidentelor de plata pentru
industria alimentara a evoluat in linie cu cresterea preturilor
bunurilor de larg consum.
Tendintele regionale
In Europa, sectorul
alimentar este fragmentat. In Europa de Vest se preconizeaza ca vor
scadea cheltuielile de consum, in special in Marea Britanie, Grecia,
Portugalia si Irlanda. Acest rezultat ar trebui sa determine o crestere a
numarului de falimente, considera specialistii de la Coface.
Tendinta
in Europa de Est este mai optimista, fiind preconizata o crestere a
PIB-ului de aproape 3,8%. Cu toate acestea, gospodariile continua sa isi
plateasca datoriile, ceea ce va face presiune asupra cheltuielilor.
In Franta,
industria alimentara ramane principalul sector economic si al doilea
mare angajator industrial. Cu toate acestea, a crescut a numarul
falimentelor, incepand cu 2010, din cauza preturilor mai mari ale
bunurilor de larg consum si scaderii expansiunii sectorului pe piata
internationala.
In SUA, 7 companii americane din
industria alimentara figureaza printre cele mai mari 10 grupuri la
nivel mondial, desi marimea lor nu influenteaza intotdeauna negocierile
de pret cu retailerii ce practica politici agresive de discount.
Pentru Japonia,
care depinde in procent de 60% de importuri pentru bunurile de consum
altele decat orezul, este din ce in ce mai dificil sa exporte din cauza
puterii yenului. Acest fenomen a fost exacerbat de la tragedia de la
Fukushima, din martie 2011. Prin urmare, industriile japoneze sunt
instabile, cheltuielile gospodariilor fiind preconizate sa scada usor in
2011 si sa creasca putin in 2012.
In China, sectorul
alimentar se confrunta cu doua riscuri majore: problemele de siguranta
alimentara, ce conduc la o imagine nefavorabila in randul consumatorilor
chinezi; si in special inflatia exagerata datorata costurilor ridicate
ale bunurilor si cresterii salariilor. Consolidarea continua intareste
structurile majore, alaturi de sosirea investitorilor straini menita sa
garanteze calitatea produselor.
Brazilia a
devenit un exportator major de produse agricole de baza, iar marile sale
companii de produse alimentare se extind la nivel international. In
ciuda presiunii de depreciere asupra realului brazilian incepand cu
august 2011, moneda braziliana se mentine la un nivel ridicat. Acest
lucru impiedica exporturile industriilor locale care, de asemenea, au de
suferit din cauza infrastructurilor insuficiente.
Coface
Group activeaza pe plan mondial in asigurarile de credit, oferind
companiilor solutii pentru managementul creantelor comerciale. In 2010,
Grupul
a înregistrat o cifra de afaceri de 1,6 miliarde de euro. Compania
numara 6.400 de angajati in 66 de tari. In fiecare trimestru, Coface
publica aprecierile de risc de tara pentru 156 de state.
dailybusiness
https://reflectiicotidiene.blogspot.com Fiecare dintre noi are aproximativ 60.000 de gânduri pe zi. Iar toate aceste gânduri ale noastre produc consecinţe, pentru că fiecare gând este de fapt o energie pe care o lansăm în Univers şi nu doar în direcţia dorită, ci în toate direcţiile. Energia emisă de gândurile noastre îşi caută apoi, în drumul ei, o altă energie cu care să vibreze la unison, după principiul „ceea ce se aseamănă se adună”.
Translate
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Sper sa putem comenta impreuna