Acest SUE pare a fi un El Dorado al tuturor
devotaţilor Uniunii Europene. Dar este validă analogia cu Statele Unite
ale Americii? Superficial, desigur, avem de a face cu două
confederaţii, însă istoria arată că SUA şi (S)UE nu sunt similare. SUA
s-a născut datorită desprinderii unor colonii britanice de centrul
imperial, prin reclamarea suveranităţii statale. Aceste colonii s-au
reunit consensual într-o federaţie, iar formula care a exprimat concis
nemulţumirea politică imediată a fost “nicio impozitare fără
reprezentare”. Adică a fost respinsă politica fiscală formulată şi
impusă de un organ politic distant, fără luarea în considerare a
punctelor de vedere ale celor guvernaţi. Interesant… iată o filă parcă
desprinsă din actualitate, dar într-un sens complet opus: astăzi se face
agitaţie pentru “fiscalitate fără reprezentare”, în numele “valorilor”
şi “proiectului comun”. Americanii secolului 18, dacă ar afla de
deturnarea de sens din prezent, ar fi îndreptăţiţi să ceară “nicio
interpretare fără documentare”.
Structurile
politice, juridice şi organizatorice care au rezultat din principiile
înscrise în constituţia americană şi exercitarea în practică a acestui
sistem de “checks and balances” au fost posibile datorită ideii că, în
ultimă instanţă, suveranitatea rezidă în cetăţean, iar iniţiativa şi
responsabilitatea sunt prerogative locale. Americanii au practicat
îndelung subsidiaritatea înainte ca acest cuvânt să dea frumos din coadă
în declaraţiile Uniunii Europene. Părinţii fondatori americani au fost
preocupaţi de eventualitatea transformării guvernului central într-un
organ despotic şi de aceea au introdus amendamente constituţionale care
consfinţesc drepturile cetăţeanului la liberă exprimare şi la port de
armă. Primul pentru a asigura existenţa unui circuit neîngrădit de
opinii care să permită o dezbatere liberă şi corectarea din mers a
tendinţelor autocratice, iar al doilea pentru a consacra un avertisment
permanent şi un mijloc de ultim recurs în faţa uzurpării puterii de
către guvernanţi.
Uzurparea puterii
înseamnă exercitarea ei fără consimţămîntul celor guvernaţi. Aici am o
nelămurire, dar sunt încrezător că a fost vorba doar de neglijenţă: când
dl Tăpălagă afirmă că românii au nevoie de bici pentru a progresa şi
sugerează că datoria politicienilor este de a înmâna acest bici
“externilor” – prin cedarea de suveranitate economică – desigur că
dânsul s-a gândit, chiar dacă acest gând a rămas suspendat în aer, că în
toată această tevatură ar trebui consultaţi şi recipienţii propăşirii
cu biciul. Avem voie să consimţim la transferul de bici? Ar fi de dorit
un referendum naţional. Desigur, o aprobare din partea parlamentului ar
fi mai lejeră, însă, chiar dacă astfel s-ar păstra aparenţele
democratice, gestul ar fi arbitrar şi abuziv. Din câte îmi aduc aminte,
niciun partid prezent în parlament sau guvern nu a candidat în faţa
alegătorilor în baza unei platforme de transfer de suveranitate la
Bruxelles. Pentru acest lucru este nevoie de aprobarea explicită a
cetăţenilor. La fel cum politicienii nu dispun de bani pentru a alcătui
bugetul decât în urma consimţământului populaţiei de a plăti impozite,
ei nu dispun unilateral nici de suveranitatea României. Ei nu pot “da”
sau “ceda” nimic din ce nu le aparţine. Suveranitatea ţării este a
românilor şi doar ei au legitimitatea de a decide. Iar dacă politicienii
uzurpă totuşi puterea acordată de cetăţeni şi negociază suveranitatea
ţării fără consimţământul locuitorilor ei, nu am fi oare îndreptăţiţi să
afirmăm că am devenit o colonie a Uniunii Europene? Am avea această
impresie nu datorită unor “sensibilităţi naţionalist - primitive”, ci
în virtutea unei constatări de natură istorică. Subiecţii de peste
Atlantic ai coroanei britanice au avut un statut de colonie tocmai
deoarece erau lipsiţi de suveranitate, iar în final au fost supuşi unei
politici fiscale la discreţia Londrei. România, mişcându-se în
contrasens, ar pierde din suveranitate şi s-ar supune unei politici
fiscale la discreţia Bruxelles-ului. Dacă această situaţie a posesiilor
britanice din America este corect descrisă de cuvântul colonii,
atunci nu văd de ce acelaşi cuvânt nu ar descrie corect şi situaţia
noastră. Exagerat? Atunci sferto-colonie. În fond, “proiectul comun” nu
poate fi desăvârşit doar printr-o cedare parţială de suveranitate.
Am
menţionat sistemul american de “checks and balances”. În traducere
aproximativă înseamnă “control şi contragreutăţi”, calibrarea atentă a
distribuţiei şi exercitării puterii prin mecanisme de control şi
contrapondere, cu scopul de a împiedica acumularea disproporţionată de
putere într-o singură branşă a aparatului de stat. Cum funcţionează în
SUE controlul exercitat de cetăţeni? Două referendumuri ţinute în Franţa
şi Olanda au respins proiectul de constituţie europeană avansat de UE.
Drept răspuns, aceeaşi propunere refuzată în 2005 a fost împachetată
într-un tratat nou, iar organizarea de referendumuri naţionale a fost
scoasă de pe tapet. Irlanda, singura ţară unde tratatul a fost supus
unui referendum, datorită unei cerinţe din constituţia irlandeză, a
trebuit în cele din urmă să organizeze două, în 2008 şi 2009, deoarece
la primul nu s-a obţinut o decizie populară acceptabilă pentru
mandarinii din UE. A contat în vreun fel controlul electoratului din
trei ţări europene? Nu, tratatul de la Lisabona a devenit lege oficială
pe 1 decembrie 2009.
Contragreutăţile
sunt măsluite. Parlamentul european nu are rolul unui parlament
democratic. Este constituit prin alegeri democratice, dar e scopit de
funcţia principală a unui parlament reprezentativ, aceea de a iniţia
legislaţie. Europarlamentarii sunt reduşi la un rol de conţopişti pe
lîngă Comisia Europeană. Membrii Comisiei, numiţi şi nu aleşi de
cetăţeni, sunt cei care iniţiază legislaţia UE şi emit reglementări
valabile pentru ţările membre. Parlamentul european poate doar să
propună modificări sau să respingă proiectele de lege emise de Comisie.
Într-un parlament naţional, proiectele de lege nefinalizate pînă la
sfârşitul de mandat al parlamentarilor ies automat de pe agenda
legislativă a noilor deputaţi care formează un parlament nou. Este
firesc să fie aşa: alegerile democratice înseamnă o primenire, acordarea
unui mandat popular pentru un program politic diferit faţă de cel al
legislaturii şi guvernului anterioare. De aceea, un proiect legislativ
nefinalizat trebuie reintrodus de noul parlament şi dezbaterea lui
reîncepe în contextul noii configuraţii politice. UE diferă în această
privinţă: legislaţia propusă de Comisia Europeană nu expiră la final de
mandat al europarlamentarilor; cetăţenii din diverse ţări sunt chemaţi
periodic la urne pentru a vota noi europarlamentari, dar aceştia, odată
ajunşi la post, preiau agenda legislativă a deputaţilor pe care i-au
înlocuit. În acest fel, proiectele de lege ale Comisiei sunt potenţial
imune la schimbarea ocupanţilor de scaun de parlamentar. Apoi,
parlamentul UE nu este format din membri ai partidului de guvernământ şi
ai partidelor din opoziţie, deoarece nu există aşa ceva. Consecinţa
imediată este că europarlamentarii nu au cum să demită guvernul
printr-un vot de neîncredere. Neîncredere în Comisie? Asta ar fi culmea
impertinenţei. Atunci, ce înseamnă această şaradă? Orice punere în scenă
are nevoie de figuranţi. În plus, aparenţele contează.
Ca să-i parafrazez pe programatorii software, lipsa de democraţie reală din UE nu este un defect, ci face parte din proiect.În februarie 2002, când s-a deschis convenţia însărcinată cu întocmirea proiectului de constituţie europeană, delegaţii au păşit prin clădirea cu birouri a parlamentului UE, numită după Altiero Spinelli, italianul care, cu 61 de ani mai devreme, avansase ideea că proiectarea unei constituţii trebuie să fie momentul culminant al creării Statelor Unite ale Europei. Spinelli s-a născut în 1907, a devenit comunist la vârstă de 17 ani şi a fost activ în mişcarea de opoziţie faţă de Mussolini. În 1928 a fost arestat şi condamnat la 12 ani de închisoare, dupa care pedeapsa a fost prelungită şi a fost transferat la un penitenciar de pe insula Ventotene. În închisoare s-a despărţit de comunişti şi a îmbrăţişat cauza unităţii europene. Împreună cu Ernesto Rossi, un coleg de temniţă, el a compus în 1941 un tratat care ulterior a devenit cunoscut sub numele de Manifestul Ventotene. Acest text a devenit unul din documentele de bază ale federalizării europene. Manifestului lui Spinelli a fost distribuit pe furiş din închisoare şi a intrat în posesia comuniştilor italieni, care, în calitate de lideri ai mişcării italiene de rezistenţă antifascistă, l-au adoptat ca document călăuzitor pentru organizarea Europei după război. Prin comuniştii italieni, mesajul lui Spinelli a ajuns să fie cunoscut de majoritatea mişcărilor de rezistenţă din Europa şi în 1944, cu ocazia unei conferinţe internaţionale ţinută la Geneva şi la care au participat delegaţi italieni, francezi, iugoslavi, polonezi, danezi, norvegieni, olandezi şi cehi, a fost adoptată Declaraţia Mişcărilor de Rezistenţă din Europa. Declaraţia a fost redactată de Spinelli, care între timp ieşise din închisoare.
În
declaraţie se vorbeşte despre necesitatea instituirii unei uniuni
europene care să funcţioneze ca un guvern supranaţional, cu constituţie,
armată şi aparat de justiţie proprii. Viziunea lui Spinelli,
documentată mai ales în manifestul de la Ventotene, prevede construirea
Statelor Unite ale Europei printr-un proces îndelungat de asamblare
treptată şi disimulată a tuturor ingredientelor acestui nou organism.
Paşii intermediari de uniune vamală, juridică, monetară şi
instituţională la diferite nivele nu trebuie să nască suspiciune. De
aceea, popoarele europene nu trebuie consultate direct pe parcurs, cel
puţin nu înainte de stabilirea unei adunări constituante, a cărei operă
finală poate fi ulterior supusă aprobării publicului, astfel marcând
încoronarea proiectului cu o ştampilă democratică formală.
Conceptul
SUE nu funcţionează în sensul unirii, ci în sensul disoluţiei. Unirea
acestui continent se regăseşte la un nivel mult mai profund. În
enciclica Immortale Dei, papa Leon al XIII-lea afirma că
“Europa nu trebuie inventată”, deoarece “a existat şi încă există”.
Civilizaţia creştină reprezintă unirea spirituală a Europei,
exprimându-se în toate formele particulare ale tradiţiilor şi
obiceiurilor naţiunilor, prin afirmarea unei singure filozofii de viaţă:
Evanghelia. Ioan Paul al II-lea a observat ceea ce este evident: “…
rădăcinile [Europei] sunt creştine… o sevă comună, provenind de la o
singură sursă, curge prin culturile diferite ale naţiunilor europene,
atât în Est cât şi în Vest.” – 25 ianuarie 1988, scrisoarea apostolică Euntes.
De aceea, apărarea civilizaţiei noastre occidentale şi creştine se
bazează pe apărarea naţiunilor, statelor şi culturilor din Europa.
Varietatea cuprinsă în aceste entităţi reflectă moştenirea culturală şi
morală a Europei şi identitatea ei istorică.
Teza
dlui Tăpălagă este paradoxală: în numele patriotismului avem de ales
între România şi Uniunea Europeană, iar datoria patriotică a oricărui
român care îşi cunoaşte interesul este de a o alege pe a doua.
“Patriotism” asociat cu “România” formează o sintagmă regresivă, dar
“patriotismul” asociat cu “Europa” fâlfâie graţios din aripi, ca un
porumbel imaculat. Numai în jobenul unui iluzionist au loc transformări
miraculoase. Însă, oricât de elaborat, niciun truc nu poate suspenda
realitatea la nesfârşit.
inliniedreapta
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Sper sa putem comenta impreuna