În
2010, cele mai importante 123 de companii de stat sau regii autonome au
avut pierderi totale de 393 mil. euro, respectiv de peste un milion de
euro pe zi.
Cele
aproape 400 de milioane de euro ar putea fi folosite, spre exemplu,
pentru construirea a 100 de kilometri de autostradă sau pentru a plăti
salariile pe un an pentru 125.000 de angajaţi din învăţământ, conform
unei analize a Ziarului Financiar - Gândul - Mediafax, pe baza
bilanţurilor pe anul trecut depuse de companii la Ministerul
Finanţelor.
Cele
mai mari pierderi, de circa 300 de milioane de euro, le-a înregistrat
CFR SA, compania de stat care administrează infrastructura de cale
ferată din România, aflată în subordinea Transporturilor.
Cele
123 de companii, din care cele mai multe aparţin fie Ministerului
Economiei, Comerţului şi Mediului de afaceri (MECMA), fie Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), au avut anul trecut afaceri
totale de aproape 11 miliarde de euro, echivalentul a circa 9% din PIB,
respectiv din valoarea totală a economiei locale.
Companiile
şi regiile de stat analizate au o forţă de muncă totală de aproape
250.000 de persoane, cel mai mare angajator fiind Poşta Română, cu
aproape 35.000 de angajaţi la nivel naţional. Astfel, anul trecut, din
totalul angajaţilor din România, de circa 4,2 milioane de persoane,
aproape 17% lucrau în cele mai importante companii de stat sau regii
autonome.
În
medie, fiecare angajat la aceste companii sau regii a avut ca rezultat
final o pierdere anuală de aproape 1.600 de euro în 2010. În cazul
companiilor profitabile, cum este Romgaz, de exemplu, situaţia este cu
totul alta. La o forţă de muncă de 5.812 de persoane, compania din Sibiu
a obţinut un profit de 155 de milioane de euro, ceea ce înseamnă că
fiecare angajat a adus, în medie, un profit de aproape 27.000 de euro
anul trecut.
Companiile din Transporturi, găurile negre de la stat
Cea
mai mare parte a companiilor mari de stat aflate în subordinea
Ministerului Transporturilor nu au reuşit să revină pe plus anul
trecut, excepţie făcând Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri
Naţionale din România, care în 2010 a înregistrat un profit de circa 24
mil. euro. Companiile cu cele mai mari probleme în privinţa pierderilor
sunt cele din industria feroviară. Spre exemplu, CFR SA, care se ocupă
cu administrarea şi întreţinerea infrastructurii feroviare publice, a
avut anul trecut cele mai mari pierderi din rândul companiilor
analizate, de circa 307 mil. euro, chiar mai mari decât cifra de
afaceri, care s-a ridicat la 265 milioane de euro. CFR SA se numără
printre companiile "datoare vândute", în condiţiile în care anul trecut
avea datorii totale de 7,6 miliarde de lei (1,8 mld. euro), potrivit
informaţiilor publicate de Ministerul Finanţelor. România alocă în
medie 5% din totalul fondurilor Ministerului Transporturilor pentru
întreţinerea şi funcţionarea normală a căii ferate, în condiţiile în
care în Franţa, Austria, Germania sau Anglia procentul ajunge la
50%-60%, potrivit Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România.
O
altă companie importantă controlată de Ministerul Transporturilor este
CFR Călători, cu afaceri de circa 469 mil. euro anul trecut şi pierderi
de 21 mil. euro, în scădere faţă de anul anterior, când consemnase
pierderi mai mari, de 50 mil. euro. Traficul de pasageri a scăzut cu 5%
anul trecut, de la 61,07 milioane de călători la 58 de milioane, iar
subvenţia de la bugetul de stat s-a ridicat la 1,15 miliarde de lei (273
mil. euro). CFR Călători a demarat în primăvară un proces de
reorganizare teritorială prin care a redus numărul regionalelor la
patru şi a anunţat disponibilizarea a 1.021 de angajaţi. La mijlocul
lunii august CFR Călători a majorat cu 18% tarifele la transportul
feroviar de călători.
Nici
CFR Marfă nu se "laudă" cu rezultate mai bune în 2010, în condiţiile în
care a avut pierderi de 127 mil. euro, echivalentul a peste jumătate din
cifra de afaceri consemnată în 2010. Scăderea businessului CFR Marfă a
fost cauzată şi de creşterea numărului de operatori feroviari privaţi,
care sunt în prezent circa 25. La fel ca în cazul Tarom, şi CFR Marfă ar
urma să fie privatizată în proporţie de 20%.
Pierderi mai mici
Ziarul
Financiar a realizat la începutul lunii septembrie o analiză privind
cele mai mari 35 de companii de stat, concluzionând că acestea au avut
pierderi de aproape 500 de milioane de euro. Includerea a încă 88 de
companii în analiză reduce pierderile totale înregistrate cu circa 100
de milioane de euro, în condiţiile în care cea mai mare parte a
companiilor de dimensiuni mai mici au fost pe profit sau pe break-even
anul trecut şi au reuşit să mai reducă din pierderile totale.
ziarul financiar
https://reflectiicotidiene.blogspot.com Fiecare dintre noi are aproximativ 60.000 de gânduri pe zi. Iar toate aceste gânduri ale noastre produc consecinţe, pentru că fiecare gând este de fapt o energie pe care o lansăm în Univers şi nu doar în direcţia dorită, ci în toate direcţiile. Energia emisă de gândurile noastre îşi caută apoi, în drumul ei, o altă energie cu care să vibreze la unison, după principiul „ceea ce se aseamănă se adună”.
Translate
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Observ pierderi mari si in domeniul fabricilor care faceau dupa cate stiam eu armament.
RăspundețiȘtergere