Translate

duminică, 4 august 2013

Marea Hartuiala: Cum il fugareste Fiscul pe antreprenorul roman

Plus 6,5% la incasarile bugetare este procentul obtinut de ANAF in activitatea de colectare venituri din primul trimestru. "Succesul" se datoreaza partial si controalelor tot mai intense ale agentilor fiscali, care au constatat dublarea numarului de firmele inactive in 2012. Merita?

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a colectat la bugetul de stat in primele trei luni ale anului venituri de 27 miliarde lei, in crestere cu 6,5% fata de perioada similara a anului trecut. 

Cresterea a provenit insa din reintregirea veniturilor bugetarilor si din TVA si accize, in vreme ce incasarile din impozitul pe profit au scazut cu 330 milioane de lei.

Pe langa faptul ca tot mai multe firme trec pe pierdere, creste si numarul celor declarate inactive, in urma controalelor ANAF. 

Anul trecut, numarul firmelor declarate inactive din punct de vedere fiscal s-a dublat, pana la circa 255.000 de la 127.000 in decembrie 2011. 

Conturi blocate
 

In tentativa a de a colecta tot mai multi bani la bugetul de stat si a disciplina cat mai mult contribuabilii, ANAF a inceput sa faca exces de zel, potrivit declaratiilor unor intreprinzatori. 

"ANAF executa companiile fara sa tina cont de contextul economic in care traim. E ca si cum ei ar trai in Germania si se asteapta ca taxele sa fie platite la fix, in timp ce toata lumea stie ca termenele de plata in medie sar de 3 luni de zile", spune proprietarul unui IMM. 

Acesta considera ca statul, prin intermediul ANAF, nu ajuta IMM-urile decat sa se scufunde mai tare. 

"De altfel, actiunea nu are nicio logica pentru ca in momentul in care numarul contribuabilor scade ca urmare a actiunilor lor drastice de recuperare de taxe, scad si veniturile la buget. Pe romaneste,statul isi cam taie craca singur de sub picioare", adauga proprietarul IMM-ului.

El mentioneaza ca, spre deosebire de acum 2-3 ani, cand trimiteau notificare dupa 3 luni de intarziere la plata, cei de la ANAF nu mai asteapta decat o saptamana maxim doua pana sa blocheze contul societatilor comerciale. 

"Desi compania noastra isi plateste darile la stat regulat de 6 ani de zile, de la inceputul anului si pana acum am primit 36 de notificari sau instiintari de poprire de la ANAF. Acum doi ani daca primeam doua tot anul", isi aminteste proprietarul IMM-ului.

Procedeuri invechite

De metodele folosite de ANAF in comunicarea cu contribuabilii este nemultumit si Tiberiu G, proprietarul unei afaceri din domeniul vanzarilor. 

"In fiecare luna sau chiar mai des primesc instiintare de la ANAF ca am de platit sume restante catre stat, de fiecare data cifre mici de ordinul sutelor de lei", povesteste Tiberiu G.

Instiintarea vine sub forma de scrisoare recomandata, cu bilet in casuta postala de la parterul blocului unde locuieste Tiberiu. Acesta trebuie sa se prezinte la posta, in termen de doua zile, pentru a ridica scrisoarea.

"De la mine de acasa pana la locul de munca fac aproximativ o ora. Oficiul postal de care apartin se afla in directia opusa, la jumatate de ora de mers. Ajuns la posta, dupa ce stau la coada alaturi de alti antreprenori, intru in posesia documentului de la Fisc", explica proprietarul business-ului din domeniul vanzarilor.

El considera ca astfel de probleme pot fi rezolvate mai simplu, fara pierdere de timp. De exemplu, reprezentantii ANAF sa il anunte prin mail sau telefon, sa discute apoi cu contabila firmei si numai daca se ajunge la neintelegeri sa apeleze la documentele tiparite, pentru ca apoi, daca va fi cazul, sa treaca la proceduri in instanta. Mai ales ca sumele sunt de fiecare data destul de mici, incat cheltuielile cu hartia si posta nu se justifica.

Experiente negative in relatia cu ANAF a avut si Cristina H, proprietara unei companii de consultanta in comunicare, advertising si management. 

"Odiseea a inceput acum 3 ani. Am primit o citatie la un proces cum ca nu am platit TVA-ul catre stat si impozitul pe profit. Este adevarat ca am avut o intarziere dar la momentul la care am primit citatia totul era platit la zi. Mai interesant e ca eu iniante de aceasta citatie care ma chema in judecata nu primisem nici un fel de somatie de plata", povesteste Cristina H. 

Ea mentioneaza ca a vorbit cu un prieten avocat, a facut o intampinare la care a atasat toate dovezile cum ca este la zi cu platile. 

"Peste 12 luni, la infatisare, tribunalul a hotarat ca nu exista temei pentru cauza. Statul insa a facut automat recurs. Termenul de judecare: peste alte 8 luni. Am apelat din nou la prietenul avocat, care din nou a scris aceeasi intampinare, am scos din nou de la ANAF hartiile doveditoare cum ca sunt la zi cu toate platile. La recurs din nou curtea a decis ca sunt nevinovata. Caz inchis, dar... cosmarul abia acum a inceput", adauga proprietara companiei de consultanta in comunicare. 

La 3 luni de la pronuntare, soc si groaza! Aceasta a constatat ca are contul firmei poprit. In plus, 10.000 de lei disparuti din cont (mai exact toti banii). 

"Sun la banca socata si revoltata mi se spune ca poprirea se datoreaza ANAF la care am datorii. Banca nu imi poate fruniza alte infromatii. Eu nu primisem nimic de la ANAF, evident", mai povesteste Cristina H.

Aceasta arata ca, dupa trei luni in care ea si si contabila sa "au umblat pe caile nestiute ale ANAF-ului", pentru a obtine dovada ca este cu platile la zi, i-a fost ridicata poprirea. 

"Trec alte trei luni, din nou am poprire pe cont, alti bani luati cu japca. Trec prin acelasi calvar. Deja imi vine sa urlu. Banii, nici primii nici transa doi, nu ii mai vad inapoi. Sunt practic bani platiti in avans catre stat. Alte trei luni, alta poprire", spune revoltata proprietara companiei de consultanta in comunicare. 

Notificari peste notificari
 

Si de parca procesele nu erau de ajuns, Cristina H a inceput sa fie asaltata si cu scrisori. "Curg scrisorile de la ANAF cam una pe saptamana, cateodata chiar si doua. Mi se spune ca ba nu am platit CAS, ba nu am platit TVA, ba nu am platit nu stiu ce", mentioneaza aceasta. 

Din cauza experientei anterioare cu ANAF, aceasta este permanent cu platile la zi, precum un ceas elvetian. "Ma duc la posta o data pe saptamana, imi ridic minunatele recomandate care nu au nici o baza reala si o sun pe contabila. Contabila imi spune ca nu sunt singura. Si e adevarat, la posta sunt cutii intregi de astfel de scisorele de amor de la ANAF!", mai spune antreprenoarea. 

"Intre timp eu, singurul angajat al micutei mele firme am intrat in concediul de ingrijire copil. Sunt cu toate platile la zi si pentru moment nu mai am de platit CAS de exemplu. Nu conteaza, primesc somatii peste somatii. Ma gandesc serios sa inchid firma dar stiu ca si asta e o procedura anevoioase si mancatoare de timp", conchide cu un gust amar proprietara business-ului de consultanta.

Contactati de catre DailyBusiness.ro, reprezentantii ANAF nu au formulat inca un raspuns. Sursa dailybusiness

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sper sa putem comenta impreuna

Stramosii

Stramosii