marți, 6 august 2013

Singurul roman comandant al celui mai modern avion din lume: Romania? O masinarie stricata

Dumitru Oprisiu este unul dintre romanii care au reusit in strainatate. In buna traditie romaneasca, a fost indepartat dintr-o companie autohtona, insa acest lucru l-a ambitionat si l-a facut sa isi doreasca sa demonstreze ca poate mai mult.
A ajuns astfel sa fie primul si singurul roman capitan pe unul dintre cele mai moderne avioane din lume in momentul de fata, Boeing 787 Dreamliner. Si nu oriunde, ci intr-o companie de top, aflata la ani lumina de nivelul Taromului care i-a transmis, mai mult sau mai putin direct, ca nu mai are nevoie de serviciile lui.

Daca il asculti pe Dumitru Oprisiu vorbind despre cariera lui, totul pare extrem de simplu. De fapt, chiar el isi dezvaluie secretul succesului. "Reusita? Explicatia foarte simpla. Seriozitate si munca."

Sa fie atat de simplu? Binenteles ca nu, insa fara aceste doua atribute nu poti avea succes. Ca orice pasionat de aviatie, pentru ca inainte de a fi pilot, el este un entuziast al acestui fenomen, a fost atras de zbor de mic copil. Numai ca povestea domnului Oprisiu este putin diferita fata de cele obisnuite.

"Totul s-a starnit cu multi ani in urma, fiind copil, cand asistand la un miting aviatic am fost captivat de evolutia vestitului pilot acrobat, din acea vreme, Octavian Bacanu. Apoi a urmat un zbor de agrement cu batranul avion Li-2, care trosnea din toate incheieturile si scotea flacari pe esapamente asemenea unui balaur din povesti. Zborul acesta m-a speriat de moarte. Ei, si din sperietura aceea s-a nascut pasiunea pentru zbor. De atunci, locuind la Sibiu, in apropierea aerodromului, de cate ori venea vreun avion fugeam repede sa-l vad, sa-i fiu in apropiere", a povestit Oprisiu pentru Ziare.com.

Ca orice tanar pasionat de avioane si aviatie, a incercat sa urmeze o cariera in domeniu. Primul pas a fost admiterea la Scoala Militara de ofiteri de Aviatie "Aurel Vlaicu". Dupa trei ani si-a dat seama ca Aviatia Militara comunista nu este pentru el, asa ca a renuntat la cariera din armata, solicitand transferul la Aeroclubul Romaniei. Revenit in civilie, si-a desavarsit "mana" de zburator in cadrul lotului national de acrobatie dupa care a urmat, firesc am spune, trecerea la Tarom, in 1983.

Despre operatorul national, domnul Oprisiu are numai cuvinte de lauda. De fapt, despre oamenii de acolo.

"Perioada petrecuta in compania Tarom a fost determinanta in formarea si realizarea mea ca pilot de linie. Acolo am deprins tainele zborului instrumental in cele mai deosebite conditii, cu avioane ce aveau o aparatura, comparativ cu cea din ziua de azi, foarte rudimentara. Acest lucru te obliga sa gandesti si sa fii cu un pas in fata avionului.

Experienta pe care am acumulat-o si am depozitat-o intr-un sertaras al ei, peste ani si ani, atunci cand am avut nevoie de ea, mi-a fost la indemana si de mare folos. Au fost ani frumosi la Tarom, unde, de asemenea, am avut instructori deosebiti, piloti cu multa experienta. Ne-au invatat sa analizam cu atentie orice etapa a zborului, sa luam deciziile cele mai bune, dar, in acelasi timp sa avem mereu si o a doua alternativa", povesteste pilotul.

Dupa aproape doua decenii de zbor la Tarom, ajuns capitan pe avionul Airbus A310, Dumitru Oprisiu a fost fortat sa plece.



"In anul 2004, pe fondul unei nenorocite politici de daramare a Taromului, a renuntarii la operarea curselor lung curier, dar si a atmosferei apasatoare ce aparuse in Directia de zbor, produsa tocmai din cauza managementului dezastruos, nu m-am mai regasit in acel colectiv. Nu le-am putut accepta oferta, facuta in total dispret fata de mine. Eram comandanti de A310, avion lung curier, si ne-au oferit postura de copiloti al unui avion mai mic, unii la ATR-42, altii la Boeing 737", a mai declarat Dumitru Oprisoiu.

Cum orice sut in fund e un pas inainte, n-a dezarmat. Ba dimpotriva, a cautat sa zboare cu cele mai performante avioane, asa ca si-a trimis CV-ul pe adresele unor mari companii aeriene. Iar, spre deosebire de romani, strainii chiar stiu sa aprecieze profesionalismul.

A ales sa plece in Orient, la Qatar Airways, si nu are de ce sa regrete aceasta optiune. Arabii i-au oferit postul de comandant iar el nu a dezamagit, acumuland cunostinte si fiind promovat in mod constant.

"Am preferat sa plec in lumea larga. Am aplicat la mai multe companii din Golf. Primii care m-au chemat la interviu au fost cei de la Qatar Airways. In urma acestuia, am fost incadrat pilot comandant pe avionul Airbus A300. A urmat trecerea pe A330, apoi pe Boeing 777. In primavara acestui an am facut trecerea pe Boeing 787 Dreamliner", spune romanul.

Care este cel mai nou aparat al producatorului american si unul dintre cele mai moderne aflate in serviciu in momentul de fata. Cum a ajuns un pilot roman la o asemenea performanta?



"Am zburat aproape 5 ani cu avionul B777, aproximativ 4.000 de ore. Desigur, s-a preferat ca pentru primele echipaje formate pentru B787 sa se ia in considerare piloti ce aveau deja experienta de zbor pe avioane Boeing. Satisfactia trecerii pe acest tip nou de avion a avut o dubla semnificatie.

In primul rand, ca o noua provocare in care am reusit sa-mi demonstrez mie ca am avut capacitatea de a pargurge programul de conversie pentru noul avion si ca dupa doar doua curse facute alaturi de instructor mi s-a incredintat direct comanda unui Dreamliner. Apoi, desigur, avionul in sine, o opera de arta a tehnicii aeronautice", a mai precizat pilotul.

Dumitru Oprisiu este un roman de succes. Lucreaza intr-un domeniu de top, la o companie dintre cele mai bune, pe cel mai nou aparat din flota. Totusi, succesul nu i s-a urcat la cap, ba dimpotriva, l-a adus poate mai mult ca oricand cu picioarele pe pamant iar acest lucru razbate cel mai mult dintr-o discutie cu el.

Condamna cu fermitate mentalitatea lui "merge si-asa" impamantenita in Romania, asa cum condamna practica nepotismului din companiile noastre, in special cele de stat.

"Privind retrospectiv, n-as putea spune ca a fost simplu, dar nici deosebit de dificil. Desigur, a necesitat munca multa, studiu continuu si lupta cu rutina. Pentru un pilot, rutina poate fi catastrofala. Din pacate, noi, romanii, inca mai avem tendinta asta de a spune lasa mai ca merge si asalasa ca am mai facut si merge sau mi-a spus mie cineva ca...

Apoi, usoara nu a fost viata de familie. Cele mai importante evenimente din familie, de cele mai multe ori, le-am petrecut departe de aceasta. Am avut noroc ca sotia a inteles pasiunea mea pentru aviatie, a rabdat enorm si niciodata nu a incercat sa-mi tempereze dorinta de a merge mereu si mereu mai departe.



Dar poate cel mai greu lucru, care deseori le-a distrus unora, pot spune cu barbarie, carierele, de care nici eu nu am fost scutit, mi s-a parut lupta cu mentalitatile invechite, cu ranchiuna si invidia celor din jur, cu labiliatea si superficialitatea celor pusi de sistem in postura de a veghea la bunul mers al lucrurilor. Rezultatul a fost o serie intreaga de ratari si distrugerea unei companii de catre cei care au gestionat-o in anii de dupa 1990. Asta m-a determinat sa nu mai accept sa raman in acea colectivitate, sa plec. Aici, din fericire, nu am intalnit asa ceva. Ba din contra!", a mai spus pilotul pentru Ziare.com.

Dumitru Oprisiu se va intoarce in Romania in momentul in care isi va incheia cariera, dar doar pentru ca, spune el "la anii astia, imi e greu sa o iau de la capat in alta parte. Am sa ma intorc, dar constient in imposibilitatea unei sperante de mai bine."

Ca un om care a vazut jumatate din Terra, singurul roman comandant al avionului Boeing 787 Dreamliner nu poate sa intrevada prea multe lucruri pozitive in viitorul Romaniei.

"Mi-as dori sa traiesc intr-o Romanie asezata la locul ei, cu legi clare si precise, respectate de toti. Dar, cu regret o spun, tot mai des, cand vin acasa, din ce vad si simt, incerc tot mai puternic sentimentul unui emigrant in propria-i tara.

Nu pot vedea destinul Romaniei decat patetic. Cu oameni politici care flateaza indolenta, intr-o democratie fara ratiune, in care s-au creat doar iluzii omului de rand, nu se poate progresa. Pentru politicianul roman, Dumnezeul si crezul lui este banul. Sa mai ai incredere in asemenea oameni, mi se pare o lipsa de bun gust. Dar fiecare e liber sa aleaga. Au reusit sa distruga constiinta civica, de cetatean, apartenenta la acest neam. De aceea am ajuns doar un popor, nu o natiune. De aceea tot ce se intampla azi la noi pare a fi o continua invitatie pentru cei tineri si capabili la o posibila plecare, cu speranta-n ochi si-n suflet.

Si de aceea tot mai multi isi arunca privirea in ograda vecinilor si isi fac planuri cum sa sara gardul, sa fuga din tara asta. Trist si dureros. Si nimanui nu-i pasa. Au enclavizat tara, sunt mici oaze de bunastare in care, sfidand legea, potentatii isi fac legea lor. Isi fac de cap si dispun dupa bunul plac, nu numai de resurse, dar si de viata oamenilor. Cum as putea vedea Romania altfel decat a vazut-o Goga, in perioada cand era prim ministru? O masinarie stricata, care nu mai functioneaza si care nu mai poate fi reparata", a conchis Dumitru Oprisoiu. Sursa ziare

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sper sa putem comenta impreuna

Stramosii

Stramosii