luni, 11 noiembrie 2013

De la începutul anului 2009, atunci când criza economică şi financiară începea să se observe şi la noi în ţară, şi până în prezent, adică trei ani de criză, românii s-au văzut nevoiţi să scoată din buzunar o sumă aproape dublă pentru un plin la maşină.

Capital.ro a calculat creşterea preţurilor carburanţilor în cei trei ani de criză şi a constat că România ocupă locul doi în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte scumpirea carburanţilor. Menţionăm că am comparat datele prezentate de Eurostat la Oil Bulletin.  Datele analizate sunt cele raportate la  12 ianuarie 2009, respectiv 16 ianuarie 2012.

Cea mai mare scumpire a benzinei (preţ la pompă) în perioada menţionată s-a produs în Grecia. Aici preţul s-a dublat. România este pe locul II cu o creştere a preţului de circa 90%. Următoarea clasată este Letonia, unde preţurile au fost majorate cu 77,5%. Media creşterilor în UE la benzină este de 56,7%.

În ceea ce priveşte motorina, aici preţurile au crescut cel mai mult în Cipru, cu aproape 72%. Pe locul secund este România cu o scumpire de 67,5%, iar pe al treilea loc se poziţionează Ungaria cu 66%. Media în UE, conform calculelor capital.ro, este de aproape 52%.

Vă mai amintiţi cât costa un litru de benzină în ianuarie 2009?

Conform datelor prezentate pe Oil Bulletin, un litru de benzină costa la începutul anului 2009 sub 3 lei, mai exact 2,85 de lei (66 eurocenţi). În prezent, cel mai ieftin sortiment de benzină costă 5,45 de lei (1,26 de euro). Un litru de motorină, cel mai ieftin sortiment, avea, în ianuarie 2009, preţul de 3,38 de lei (79 eurocenţi). Acum preţul este de 5,71 lei (1,32 euro).

Dacă ne raportăm la veniturile românilor din acea perioadă putem observa că din salariul mediu net din ianuarie 2009 (1355 de lei, conform INS) se puteau face cel puţin 10 plinuri (în cazul benzinei, la un autoturism la cu capacitatea rezervorului de 45 de litri). Salariul mediu net aferent lunii ianuarie va fi anunţat abia peste două luni, dar dacă ne raportăm la ultimul comunicat al INS, aferent lunii noiembrie (1491 de lei), cu salariul mediu net românii mai pot face doar şase plinuri la preţurile actuale.  

De unde vine creşterea

Chiar dacă pare surprinzător, scumpirea carburanţilor nu se regăşeşte doar în profiturile companiilor petroliere de pe piaţa românească. Cea mai mare parte a creşterii preţurilor a fost determinată de taxe şi impozite. Menţionăm faptul că am luat în calcul doar preţurile la pompă şi pe cele fără taxe, fără a efecuta vreun calcul privind zăcămintele de petrol la care are acces OMV Petrom. 
De exemplu, una dintre cele mai mari scumpiri a avut loc la începutul lunii iulie 2010, atunci când majorarea TVA de la 19% la 24% a dus la creşterea preţurilor cu 18 bani, atât la motorină, cât şi la benzină. 

Alte efecte ale scumpirii carburanţilor au fost creşterea accizelor. Cea mai spectaculoasă majorare a avut loc la motorină, pentru că România nu a ajuns, încă, cu accizele la nivelul statelor din Uniunea Europeană, iar ţara noastră s-a obligat, prin Tratatul de aderare, să majoreze în trepte accizele în aşa fel încât în 2013 să ajungem la nivelul cerut de Bruxelles. Ministerul Finanţelor Publice a modificat, în perioada analizată, din şase în şase luni, nivelul accizelor la motorină. Doar la începutul acestui an, creşterea accizelor la motorină, plus cursul valutar la care se calculează acestea în 2012, a dus la scumpirea sortimentelor de motorină cu 9 bani/litru.
Astfel, dacă analizăm preţurile carburanţilor FĂRĂ TAXE putem observa că România se poziţionează abia pe locul 15 în UE în ceea ce priveşte procentul de creştere a preţului motorinei în cei trei ani de criză cu 80,7%, cu un punct procentual mai mic decât media UE de 81,7%. Vezi mai jos tabelul.

Stat                   Creştere preţ motorină fără taxe 
Portugalia          96,4%    
Suedia               96,2%    
Marea Britanie   96,2%    
Cipru                  95,8%    
Cehia                 94,5%    
Polonia               93,1%    
Slovenia             90,7%    
Estonia              90,4%    
Danemarca        89,5%    
Belgia                88%    
Ungaria             88%    
Bulgaria             87%    
Franta               84%    
România           80,7%    
Spania              80,2%    
Luxemburg       80%    
Finlanda            77%    
Letonia             76,8%    
Slovacia            76,7%    
Italia                 75,7%    
Austria              75%    
Germania          75%    
Lituania            73%    
Olanda             69%    
Grecia              68%    
Malta               49%    
Irlanda            43%    


Acelaşi lucru nu putem să-l spunem însă atunci când ne uităm la scumpirea benzinei. Aici, petroliştii au aplicat în trei ani de criză o creştere de 148%, ceea ce ne oferă locul 5 între statele europene. Cea mai mare creştere a preţurilor FĂRĂ TAXE a avut loc în Marea Britanie (circa 157%). Media UE la benzină, în cei trei ani de criză indică de asemenea mai mult decât dublarea (117%). Doar patru ţări se pot lăuda cu preţuri Fără taxe la benzină care nu au fost dublate în perioada analizată.


Stat                     Creştere preţ benzină fără taxe 
Marea Britanie    156,8%    
Suedia                153,9%    
Polonia               152,9%    
Cehia                  152%    
România             148%    
Portugalia           143%    
Estonia               132%    
Slovenia             129%    
Ungaria              127%    
Belgia                 125%    
Danemarca         120%    
Franta                117%    
Austria               115%    
Bulgaria             115%    
Germania           114%    
Luxemburg         114%    
Grecia                 111%    
Cipru                  110%    
Spania                109%    
Finlanda             108%    
Slovacia              106%    
Letonia               103%    
Lituania             102%    
Italia                   95%    
Olanda                82,7%    
Irlanda                77%    
Malta                  47%    
Sursa Capital

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sper sa putem comenta impreuna

Stramosii

Stramosii